محمدپارسامحمدپارسا، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 13 روز سن داره

پارسا و فرگل

مامان

شب یلدا

1400/9/30 13:47
نویسنده : مامان
101 بازدید
اشتراک گذاری

شب یلدا را به همه عزیزانم بخصوص گل های قشنگم آقا پارسا و فرگل جون تبریک میگم و قصد دارم چند سطری را در خصوص شب یلدا وآداب و رسوم برگزاری این شب در لرستان توضیح بدهم

شب یلدا ؟

نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود و آیین‌ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می‌کنند، شب زیبایی که در شهر‌های مختلف ایران آداب و رسومی دارد.
شب یلدا بلندترین شب سال که از تاریخ ۳۰ آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب ۱ دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می‌شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی می‌باشد به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه‌تر و طول روز بیشتر می‌شود.
آیین شب یلدا در لرستان به «شُو چله» معروف است. و ریشه این آیین به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد بر می گردد.مردم این خطه، در گویش لری خود به این شب ” اول قاره ” می گویند.که به همراه آداب و رسوم ویژه ای اجرا می شود. واز گذشته های دور به نسل های بعد منتقل شده است.استان لرستان به عنوان یکی از خواستگاه های لر و لک زبانان ایرانی در این شب به خصوص نیز آیین خاص خود را دارند.

فال “چهل سرود”

در قدیم در استان لرستان بزرگتر ها حتما در شب یلدا آیین چهل سرود را در آخر شب برگزار می کردند.که این کار خود نوعی فال گرفتن بود. چهل سرود به نیت های مختلف از جمله بیشتر به نیت پسران و دختران جوان گرفته می شد.زمانی که چهل سرود می گرفتند، اگر فال که همان بیت آخر است معنی خوبی داشت همه شروع به خواندن ابیات شاد می کردند.

شاهنامه خوانی

یکی از رسومی که در میان اکثرا قومیت های ایرانی  در شب یلدا مشترک است که بسیار محبوب وجذاب است شاهنامه خوانی می باشد. این آیین برگرفته از کهن و فرهنگ گذشته گان ما است. در این شب که طولانی ترین شب سال معروف است.بزرگتر های اقوام سعی میکنند با خواندن اشعار شاهنامه و غزلیات با یک لحن محلی و خاص آن شب را برای دوستان و اقوام خود لذت بخش تر و دل انگیز تر کنند.این آیین بسیار مورد توجه کودکان و جوانان در استان است.وهرکدام از این شعر ها برای اکثر مردم خوش آواز و گوش نواز هستند.

تنقلات مخصوص لرستان در شب یلدا

گندم، کنجد، شاهدانه که به اصطلاح عامیانه به آن «گندم شادونه» می گویند، همچنین نخود و کشمش، پسته، بادام،گردو و انواع شیرینی های محلی از جمله تنقلاتی است که مردم این دیار در شب یلدا از آنها استفاده می کنند. در لرستان مردم در شب چله گندم شیر می خورند که گندمی است که در شیره می خیسانند. و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط می کنند. سپس آن را روی ساچ برشته می کنند. و همراه خلال بادام وکشمش، سیاه دانه، کنجد مخلوط کرده و می خورند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)